Vedtekter for driftsselskapet Skoglyvegen barnehage AS, iht. barnehageloven § 8.
Barnehagevedtektene er endret og vedtatt i styremøte 08.10.2025.
I tillegg til disse vedtektene gjelder også vedtekter etter aksjeloven.
1. Eierforhold
Skoglyvegen barnehage drives som et aksjeselskap med en eier, Else Marit Nilsen.
2. Formål
Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.
Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.
Barnehageplassene skal være brukertilpasset og fleksible, slik at også foreldre som jobber turnus kan benytte seg av barnehagen.
3. Opptak
Barnehagen er åpen for barn fra 0 – 6 år. Barn som får tildelt plass får beholde plassen til utgangen av barnehageåret året barnet fyller 6 år.
Daglig leder innstiller til opptak av barn i barnehagen. Opptaket er samordnet for alle barnehagene i Namsos kommune, jmf. Lov om barnehager § 12. Søknad sendes elektronisk via barnehageportalen til Namsos kommune.
Slik søker du barnehageplass - Namsos kommune
Søknadsperioden for hovedopptaket er fra 01.01. til 01.03 det året det søkes plass for. Søknadsfrist er 01.03 for hovedopptaket.
Nytt barnehageår starter medio august, fortrinnsvis den 15., om ikke dato faller på helg.
Opptak av barn skjer hovedsakelig ved samordnet opptaksprosess i Namsos kommune, men daglig leder kan fortløpende ta opp søkere gjennom hele året ved evt. ledige plasser.
Følgende kriterier i prioritert rekkefølge gjelder:
- Barn med nedsatt funksjonsevne og barn med vedtak fra barnevernet (krever dokumentasjon).
- Søsken prioriteres, også de som er født til og med desember
- Denne prioritering gjelder også ved tildeling av plasser som måtte bli ledige i løpet av året.
- Vedtak om opptak skal være fattet innen 14.08.
4. Oppsigelse og oppsigelsestid
Når må du si opp barnehageplassen:
- Når du bytter barnehage
- Når du ikke lenger ønsker å ha barnehageplass
Når barnet begynner på skolen, blir barnehageplassen automatisk sagt opp.
Oppsigelsestid:
Gi beskjed til barnehagen i forkant av oppsigelse, og lever oppsigelsen elektronisk på foresatte portalen.
Lenke til foresatte portalen på Namsos kommune:
Endre eller si opp barnehageplass - Namsos kommune
Barnehageplassen skal sies opp med 2 måneders varsel, og gjelder to måneder fra den dagen barnehagen mottar oppsigelsen.
Det skal betales for barnehageplassen til oppsigelsestidens slutt.
Permisjon uten betaling kan innvilges, dersom plassen kan fylles opp med andre barn.
5. Betaling
a) Som statens maksimalpriser. Kostpenger kommer i tillegg.
b) Betalingen skal skje forskuddsvis, den 15. hver måned. Dersom betaling for barnehageplass ikke skjer innen fastsatt frist, påløper purregebyr og forsinkelsesrenter. Er ikke betalingen mottatt 14 dager etter purring, mister barnet plassen umiddelbart virkning. Foreldre må likevel betale ut ordinær oppsigelsestid ( 2 måneder).
c) Det betales for 11 måneder i året. Juli er betalingsfri.
d) Det gis søskenmoderasjon, 30 % til søsken nr. 2, søsken nr. 3 osv. er gratis
e) Det inngås en dugnadskontrakt som innebærer å bidra med mat til 4 personer til barnehagens sommerfest.
6. Leke- og oppholdsareal
Barnehagens norm for arealutnytting er 230 m2 leke- og oppholdsareal for barn i alderen 0-6 år.
Daglig leder prioriterer etter at søknadene er kommet, hvordan disse plassene fordeles til barn over og under 3 år.
Barnehagen følger fastsatt norm for areal: 4 m2 pr barn for alderen 3-6 år og 5.3 m2 pr barn i alderen 0-3 år.
7. Åpningstid og ferie
a) Barnehagens åpningstid er kl. 06.45-16.30. Lørdager, helligdager og offentlige høytidsdager er barnehagen stengt. Daglig leder og eier kan fastsette kortere eller lengre åpningstid, dersom det er hensiktsmessig.
Vi har mulighet for å åpne 6.30 og stenge 16.45 ved behov. Må da ha beskjed før kl. 12.00 dagen før.
b) Barnehagen er stengt julaften, nyttårsaften og onsdag før Skjærtorsdag. Det praktiseres påmelding for bruk av plassen i romjula og påskeuken. Påmelding er bindende. Barnehagens åpningstid i jula og den stille uke vurderes etter innmeldte behov fra foreldrene.
c) Barnehagen har fem planleggingsdager i året.
d) Alle barna skal ha minst 4 uker ferie i løpet av året. Av disse skal tre uker være sammenhengende i periode 1. Juni – 30 september. Meldingen om ferie skal gis beskjed til barnehagen innen 1. April.
8. Taushetsplikt og politiattest:
a) Barnehagens daglige leder, eier og ansatte har taushetsplikt etter forvaltningsloven §§ 13 til 13f i barnehagelovens §§ 21-23.
b) Ansatte i barnehagen skal ved ansettelse kunne framlegge politiattest som viser at de verken er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep mot barn.
9. Samarbeidsutvalget
Samarbeidsutvalget (SU) skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ som skal arbeide for å fremme samarbeidet mellom barnehagen og hjemmene.
Su skal forelegges saker og har rett til å uttale seg i saker som er av viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene.
SU har rett til å uttale seg dersom barnehagen må søke om dispensasjon fra normen om pedagogisk bemanning, og Sus uttalelse skal legges ved eiers søknad om dispensasjon.
Samarbeidsutvalget konstituerer seg selv og velger sin leder. SU har slike oppgaver og rettigheter som beskrevet i” forskrift om samarbeidsutvalg”, jfr barnehagelovens § 4. SU plikter å uttale seg om saker det får seg forelagt av barnehagens styre eller daglig leder.
Samarbeidsutvalget består av en representant valgt av foreldreråd, en representant fra ansatte og en representant fra eier.
Samarbeidsutvalget innkalles første gang av barnehagens daglige leder, senere av samarbeidsutvalgets leder.
10. Foreldreråd
Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.
Foreldrerådet består av foreldrene/foresatte til alle barna i barnehagen.
Foreldrerådet konstituerer seg selv, og har slike oppgaver og rettigheter som beskrevet i ”forskrift om foreldreråd”, jfr barnehagelovens § 4.
Foreldrerådet skal velge en representant til barnehagens samarbeidsutvalg.
11. Daglig leders rolle
Daglig leder er ansvarlig for den daglige drift i barnehagen, så vel den pedagogiske som den administrative.
Daglig leders oppgaver er bl.a.:
- Se til at barnehagen drives i samsvar med avtaler som barnehagen har inngått.
- plikt å tilse at antall plasser og areal brukes etter det barnehagen er godkjent som.
- se til at pedagog ressursen til enhver tid stemmer med lov om barnehager.
- legge fram budsjett og regnskap for styret.
- personalansvar for barnehagens øvrige ansatte, og ansvar for ansettelser.
- sørge for at det holdes orden i barnehagens systemer
12. Internkontroll
Barnehagen har internkontroll for å sikre at kravene i barnehageloven med forskrifter følges. Skoglyvegen barnehage bruker PBL sitt internkontrollsystem, Mentor HMS.

