Mer varmlunsj i barnehagen

Første oktober serverte Kumudu Strømhylden fra Namdal Catering første måltid i barnehagen. Videre vil han hver mandag og onsdag komme og levere mat til oss.

Kumudu er utdannet kokk og setter sammen balanserte måltid som skal gi barn den energien og næringsstoffene som de trenger. Han bruker gode råvarer og lager maten fra bunnen. De eldste barna vil etter hvert også få besøke kjøkkenet hans og være med å lage noe av maten.

Tirsdager lager vi egen mat i barnehagen. Da er 4- og 5 åringene med og lager mat til hele barnehagen. Vi mener det er viktig at barna får være med å lage mat. Det gir dem kunnskap om mat og erfaringer med ulike smaker og konsistenser. Mange barn er skeptiske til ulik type mat. At de mer med og lager mat kan være med å motivere dem til å smake og spise mer.

Rammeplan for barnehager (2017) pålegger oss å jobbe for at barna skal utvikle matglede og sunne helsevaner. Med denne lunsjordningen får barna være med å delta i prosessen med å lage mat, og maten som serveres er variert og næringsrik. Dette mener vi er med på å gi barna det de trenger for å vokse, lære og utvikle seg, samtidig som det legger et grunnlag for sunne matvaner.