Tilvenning i Skoglyvegen barnehage

Den første tiden i barnehagen legger et viktig grunnlag for at barnets tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. Det er derfor viktig for oss at i samarbeide med foreldrene tilrettelegger for at barnet får en trygg og god start i barnehagen.

Tilvenning i barnehagen.

Etter at foreldre har sagt ja til en plass hos oss vil vi kontakte dem og gjøre avtale for barnets oppstart og tilvenning i barnehagen. Vi tilbyr hjemmebesøk til alle nye barn. Så hvis foreldrene ønsker hjemmebesøk så kommer vi to av personalet og besøker barnet hjemme. Vi har gode erfaringer med at vi blir fortere kjent både med både foreldre og barn, og at barna blir fortere trygg i barnehagen.

For de barna som starter ved nytt barnehageår på høsten inviterer vi til foreldremøte våren.

Vi gjennomfører en oppstartsamtale en av de første dagene barna er i barnehagen. Da snakker vi om hvordan oppstarten har vært, blir litt mere kjent om fyller ut ulike skjema for oppstart.

Vi mener at ved å legge tid og arbeid både fra foreldre og barnehage på oppstarten vil barnet lettere tilpasse seg og bli trygg i barnehagene. Vi forventer derfor at foreldrene setter av minst fem dager for å være sammen med barnet i barnehagen ved oppstart. Vi oppfordrer til at barna har korte dager den første tiden. Barnehagen og foreldre må samarbeide tett for å vurdere hvert enkelt barns behov