Språkgrupper

Noen barn trenger ekstra støtte i utvikling av språk. Dette gjelder både barn med annet morsmål enn norsk og norskspråklige barn med ulike typer språkvansker. Vi ønsker å legge tilrette for at disse barna får best mulig språkutvikling. Språkgrupper er et av tiltakene vi har for å oppnå dette.

Vi har en ansatt med spesielt ansvar for språkgrupper, hun er her tre dager i uka. Hver gruppe, som settes sammen utfra hvilkebehov barna har (1-4 barn), varer ca. 10-20 minutter

Tar vanligvis utgangspunkt i det som er aktuelt tema for resten av avd.  Eventyr fortelles med bruk av konkreter (bilder, figurer), og repeteres ofte. Formingsaktivteter eller spill brukes ofte også på gruppene.

Vi har en egen årsplan for begreper vi skal jobbe med. Denne brukes både i språkgruppene og på avdelingenene, slik at det blir en sammenheng i det barna jobber med på språkgrupper og sammen med resten av barna.

Det viktigste med gruppene er å gi tid og rom til dialog, oppmuntre barna til å bruke språket.