Sykdom og barnehage

Mye sykdom blant barn og voksne i barnehagen

Vi er nå inne i en tid med mye sykdom blant barn og ansatte i barnehagen. Det er både forkjølelse med feber og hoste, influensa, Covid, omgangen, vannkopper osv.

Barn som går i barnehage, blir utsatt for ulike typer smitte. For enkelte smittsomme sykdommer kan det være nødvendig å bli hjemme for å hindre spredning av smitte til andre (www.fhi.no)

For barnet selv, og med tanke på smitte videre til andre barn og voksne, er det viktig at barna holdes hjemme ved sykdom. En hovedregel bør være at ditt barn kan være i barnehagen når det er i så god form at det orker å delta i de vanlige aktivitetene.

Som hovedregel skal barn med feber eller akutte diaretilstander være hjemme. Ved diaré bør alle være symptomfri i minimum 2 døgn før de kan gå tilbake i barnehagen. Er du i tvil om barnet er friskt, kontakt lege.

Her kan du lese mer: Når må barn være hjemme fra barnehagen? - FHI