Slik møter vi 1-åringen i barnehagen!

Les om våre tanker rundt de minste barna, og hvordan vi jobber for å gi dem en best mulig start på barnehagelivet.

I Skoglyvegen Barnehage har vi over flere år delt barna opp i mindre grupper ut fra alder og utvikling. På denne måten har ettåringene blitt skjermet for seg selv i en mindre gruppe hvor barnehagepersonalet har kunnet ivareta de minste barnas behov for omsorg, ro og tilknytning bedre enn i større aldersblandede grupper.

Barnehagen har stort fokus på tilvenning. Når barnet har fått tildelt plass, tar vi kontakt med foreldrene og avtaler hjemmebesøk. Pedagogisk leder og styrer kommer på besøk før barnet starter i barnehagen. På den måten får barnet og foreldrene treffe noen fra barnehagen før oppstart, og foreldrene får litt informasjon i forkant. Dette er med å legge et grunnlag for samarbeidet mellom barnehagen og hjemmet. Det arrangeres også foreldremøte på våren for alle nye foreldre. Der får foreldrene omvisning i barnehagen og vi snakker om gjensidige forventninger til tilvenning og oppstart.

Vi oppfordrer nye foreldre til å bruke god tid til tilvenning slik at barnet blir godt kjent i barnehagen, gjerne bruke den siste tiden av svangerskapspermisjonen eller ferien. Når barnet starter i barnehagen, forventer vi at foreldrene er sammen med barnet minst fem dager før de starter nedtrapping og overlater barnet til oss, gjerne lengre. Det er viktig at barnet har blitt så godt kjent med minst en av personalet at han/hun får dekket behovet for omsorg når mor og far ikke er tilstede. Ut fra hvor godt barnet finner seg til rette, avtales tilvenningen etter hvert. Det er også viktig at de minste barna ikke har for lange dager i barnehagen.

Med gruppeoppdelingen vår, hvor vi har avdelinger oppdelt i alder, ser vi at det er lettere å møte ettåringens behov for oppfølging. Med voksne som har kompetanse på de minste barna, er tilstede på barnas nivå – i gulvet, er pålogget til å se ettåringens små signaler og kan tolke og respondere på dem, kan vi glede oss med barnet, trøste og gi omsorg; ivareta hele barnet, tilrettelegge for trygge barn som trives i barnehagen og utvikler gode sosiale relasjoner til andre barn og voksne.

Kun det beste er godt nok for ettåringen i vår barnehage!